Polecamy rozmowę z Robertem Kozakiem, byłym szefem „Wiadomości” i byłym dziennikarzem BBC.

„Materiał informacyjny nie może być tak konstruowany, żeby widza do czegoś przekonać, udowodnić mu coś. Ja jestem ze szkoły BBC i tam tę kwestię dawno rozwiązano. Otóż dziennikarz nie dąży do tworzenia obiektywnego materiału, ale ma obowiązek być bezstronny. Można pomyśleć, że to semantyczna różnica, ale tak nie jest. Obiektywizm zakłada, że dotarłem do obiektywnej prawdy i ją głoszę. Bezstronność zakłada, że trudno jest dotrzeć do prawdy i jedynie, co mogę jako dziennikarz robić, to pokazywać liczące się opinie na dany temat i zderzać ze sobą. To proste, ale w polskich mediach wciąż mówi się o obiektywizmie dziennikarskim – to jest moim zdanie błąd.

… W BBC w ogóle nie stosuje się przymiotników w przekazach informacyjnych. Każdy wydawca, gdy dostaje tekst młodego dziennikarza, pierwsze co robi, to wyrzuca mu właśnie przymiotniki”.

(Polityka, nr 35/2017)

 

Czytaj także:

Czego można nauczyć się od piarowców?

O znaczeniu relacji

 

 

Łukasz M. Zając
Twórca i strateg Agencji Zając PR

Z wykształcenia socjolog. Od 10 lat pracuje w komunikacji społecznej. Odpowiada za zarządzanie zespołem PR, audyt i strategie public relations, produkcje filmowe oraz wideo-marketing. Posiada doświadczenie w pracy reporterskiej i redakcyjnej. Wykładowca public relations (Uniwersytet Jana Pawła II w Krakowie). Blisko zaprzyjaźniony z filozofią, biznesem i kulturą. Lekko wybuchowy, jednak ma duże serce. Lubi marchewkę, pistacje i kawę. Pracuje dla branży: FMCG, IT, NGO, FILM.

 

 

Dodaj komentarz

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Post comment